Mazout Leveren: frequent gestelde vragen

Mazout & Ecoadditief

Is het zo dat men meer verbruikt met goedkopere mazout?

Dat is uiteindelijk een fabeltje. Alle aardolieproducten worden intens gecontroleerd door Fapetro, het Fonds voor de Analyse van Aardolieproducten. Deze organisatie houdt toezicht op de kwaliteit van petroleumproducten en waakt over het naleven van de productnormen voor de verschillende op de markt gebrachte brandstoffen in België. Ook onze leveranciers krijgen regelmatig controle en voldoen aan de strengste kwaliteitsnormen.

Kan gewone, klassieke, mazout bevriezen?

Klassieke mazout bevriest niet boven de -8 graden. Om de winterperiode zonder problemen door te komen raden wij onze klanten sterk aan de optie EcoAdditief te nemen. Bestelt u in de zomer mazout, maar wil u eveneens de winter ermee doorkomen, dan adviseren we alsnog om EcoAdditief aan de stookolie toe te voegen.

Wat is het zwavelgehalte van de stookolie?

Sinds 1 januari 2016 leveren wij enkel nog mazout met een zwavelgehalte van 50 ppm in plaats van 1.000 ppm zoals opgelegd door Europa. Deze laagzwavelige stookolie kan perfect gemengd worden met uw huidige mazoutvoorraad.

Kan ik zelf antivries toevoegen in mijn mazouttank om bevriezing te voorkomen?

Neen, dat is niet mogelijk. Het antivries moet toegevoegd worden voor of tijdens het leveren, zodat het product zich goed kan vermengen met de mazout. Indien u antivries nadien zou toevoegen is het niet voldoende vermengd en zal het uiteindelijk geen effect hebben. Voeg Ecoaddtief toe tijdens uw bestelling. Ons EcoAdditief bevat antivries

Kan ik voorkomen dat mijn mazout of leidingen bevriezen?

Er zijn verschillende maatregelen te nemen om te voorkomen dat u tijdens de winter zonder verwarming komt te zitten. De meeste problemen doen zich voor aan bovengrondse tanks, die effectief buiten staan. Enkele basistips:

  • Een goede isolatie voor de leidingen is onmisbaar. Op die manier vermijdt u een mogelijke bevriezing tijdens de koude wintermaanden.
  • Bestel tijdens de wintermaanden altijd EcoAdditief.

Wat is EcoAdditief?

EcoAdditief is een specifieke cocktail van chemische componenten die samen de kwaliteit van stookolie opmerkelijk verbetert. EcoAdditief heeft meerdere voordelen:

  • bevriest niet want bestand tegen temperaturen tot -20°C
  • verhoogt het rendement van uw ketel door een betere verbranding
  • antioxidanten beschermen de ketel actief tegen veroudering en slijtage
  • milieuvriendelijker door betere verbranding en vervanging van zwavel

Bestelling

Kan ik u telefonisch contacteren of kan u mij opbellen?

U kan ons altijd, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, een bericht sturen via het contactformulier. Wij hebben echter geen contact center, omdat wij bewust de kosten heel laag willen houden. Alleen op die manier kunnen wij u zéér lage prijzen garanderen. Wanneer we een bericht ontvangen via de website, dan mag u een antwoord verwachten binnen maximaal 12 werkuren, maar uiteraard doen wij er alles aan om sneller te antwoorden op uw vragen.

Moet ik mij aanmelden om een prijs te berekenen en te bestellen?

Een voorafgaande registratie is niet nodig: via onze transparante bestelmodule krijgt elke particulier (minimumleeftijd: 18 jaar) en elk bedrijf online de scherpste prijs voorgesteld. U bestelt uiteindelijk ook niet elke week, dus is het niet nodig om vooraf te registreren.

Kan ik een offerte krijgen voor een specifieke bestelling?

Onze website is meteen ook onze (online) offerte: u krijgt meteen onze scherpste prijs te zien. Het is dus overbodig om een offerte aan te vragen, aangezien wij meteen onze beste prijzen publiceren. Tegelijkertijd krijgt u ook de leveringsdatum te zien, dus u hebt meteen alle gegevens om uw keuze te maken.

Is de stookolieprijs gegarandeerd tot aan de levering?

Ja. De prijs per liter stookolie wordt gegarandeerd voor levering op de datum die de website ook voorstelt. Wanneer u dus vandaag een bestelling plaatst, dan is de prijs gegarandeerd voor levering op de overeengekomen dag. 

Levert u ook Mazout Extra of andere petroleumproducten?

Via onze website kan u momenteel uitsluitend stookolie bestellen voor huishoudelijk gebruik, al dan niet aangevuld met EcoAdditief. Andere petroleumproducten zijn niet beschikbaar. Contacteer ons via het contactformulier en wij zoeken voor u een lokale leverancier met de beste prijs.

Kan ik ook minder dan 1.000 liter mazout bestellen?

Het is niet mogelijk om minder dan 1.000 liter te bestellen. Mazoutleveren.be kan u scherpe prijzen aanbieden door minimale marges te hanteren. Daarom is het niet rendabel om lage volumes te leveren.

Mazoutleveren.be levert niet in mijn gemeente. Kan ik alsnog een bestelling plaatsen?

Mazoutleveren.be kan uitsluitend leveren in de gemeentes die geaccepteerd worden in de bestellingsmodule. Wij blijven continu zoeken naar leveranciers, zodat we onze huidige leveringszone kunnen uitbreiden in de toekomst.

Ik heb een bestelling geplaatst en wil alsnog een wijziging doorvoeren, wat moet ik doen?

Bij een wijziging van een geplaatste bestelling, kan u best contact opnemen via het contactformulier. Daarin kan u uw vraag formuleren. Vergeet uw telefoonnummer niet te vermelden, want het is mogelijk dat wij telefonisch contact opnemen om de wijziging te bespreken.

Is het mogelijk om verschillende leveringsadressen in 1 bestelling te plaatsen om aan een voordeliger tarief te bestellen?

Neen, dat is niet mogelijk. Via Mazoutleveren.be krijgt u meteen onze scherpste prijs. Per bestelling aanvaarden wij slechts 1 afleveringsadres per bestelling. 

Ik heb geen bevestiging ontvangen, is mijn bestelling dan ongeldig? 

Het niet-ontvangen van een bevestiging hoeft niet te betekenen dat de bestelling niet is doorgegaan. Wanneer u op het einde van de bestellingsprocedure de boodschap hebt gekregen dat de betaling is aanvaard, dan heeft u in principe ook een bevestiging per e-mail ontvangen. Deze kan echter zijn terechtgekomen in uw spam of in een andere folder. Of u kan een typefout hebben gemaakt in uw e-mailadres. Vindt u echter niks terug, contacteer ons dan even via het contactformulier. Dan kijken wij na of de bestelling is geregistreerd en kunnen we, indien nodig, de bevestiging even nasturen. 

Ik heb een fout gemaakt tijdens de bestelprocedure, hoe kan ik dit rechtzetten?

Missen is menselijk. Wanneer u een fout hebt gemaakt, vragen we u zo snel mogelijk contact op te nemen via het contactformulier en daarin mee te geven welke fout er is gemaakt. Vergeet zeker niet de correcte gegevens mee te sturen. Wij zullen de fout dan voor u rechtzetten.

Betaling

Wie is Worldline?

Bij het verwerken van online bestellingen zijn er 3 betrokken partijen, waarvan onze website en de bank er al 2 zijn. Worldline is de technische partner die verantwoordelijk is voor de online verwerking van alle betaalgegevens. Het bedrijf zorgt als het ware voor de beveiligde communicatie tussen onze website en de financiële instellingen. Worldline is Europees leider op het gebied van betaal- en transactiediensten.

Waarom is betaling met betalingswaarborg verplicht?

Mazoutleveren.be kan u scherpe prijzen aanbieden omdat wij geen enkele risicopremie moeten verrekenen in de mazoutprijs. Daarom is het belangrijk dat wij de waarborg op voorhand registreren. De effectieve betaling gebeurt pas na de levering.

Wat houdt de betalingswaarborg eigenlijk in?

Door een betalingswaarborg te verlenen wordt het geld tijdelijk gereserveerd op uw bankrekening (zoals o.a. ook gebeurd in hotels). Het geld wordt dus niet onmiddellijk van uw rekening gehaald maar blijft gereserveerd tot aan de mazoutlevering. Na de mazoutlevering wordt het correcte bedrag verreffend. Tijdens de periode tussen het verlenen van de waarborg en de effectieve levering blijft het geld op uw rekening staan, maar kan niet het worden aangewend om andere betalingen te doen.

Hoe kan ik betalen?

U kan betalen via bankkaart of kredietkaart. Voor betaling met de bankkaart rekenen wij geen enkele transactiekost aan. De kredietmaatschappijen vragen echter wél een transactiekost: deze kost van 1,3% wordt aangerekend tijdens de bestelprocedure. Bij betaling met een bankkaart wordt het geld niet onmiddellijk gecrediteerd van uw rekening. Het blijft gereserveerd tot de effectieve mazoutlevering.

Wanneer onze betaalpartner de betalingswaarborg ontvangen heeft, wordt uw bestelling automatisch “in levering” geplaatst. Wij leveren op de door u gekozen dag. Meer info over de betaalmogelijkheden leest u hier.

Kan ik aan de chauffeur betalen: cash of via Bancontact?

Nee, dat is niet mogelijk. Wij kunnen u vlijmscherpe prijzen aanbieden omdat we een aantal risico’s kunnen uitschakelen, zoals wanbetaling. En daar profiteert u van: door op voorhand te betalen profiteert u dus van een extra voordelige prijs.

Kan ik mijn stookoliefactuur per maand betalen?

Een gespreide betaling van uw factuur is niet mogelijk. Wij kunnen bodemprijzen garanderen omdat de betaling online gebeurt, vóór de levering. Op die manier kunnen wij alle mogelijke risico’s uitsluiten, waar u als klant dan weer van profiteert. Dit merkt u immers in onze lage mazoutprijzen.

Kan ik een factuur krijgen?

Na de levering ontvangt u sowieso een factuur via e-mail.

Waarom wordt mijn betaling geweigerd?

Een betalingsweigering kan verschillende oorzaken hebben. We zetten de meest voorkomende oorzaken op een rij.

  1. Er is onvoldoende saldo beschikbaar: aangezien er onvoldoende saldo beschikbaar is op uw rekening, kan de pre-autorisatie (= reservatie) niet plaatsvinden.
  2. U overschrijdt uw uitgavenlimiet. Elke bank- en kredietkaart heeft een standaard uitgavenlimiet voor de laatste 7 opeenvolgende dagen. Deze limiet omvat al uw online aankopen en uitgaven in handelszaken. De standaard limiet is afhankelijk van uw eigen bank, maar situeert zich over het algemeen rond € 2.500. U kan de limiet zelf verhogen via uw bankagent of eventueel via uw online banking systeem.
  3. Er is een technisch probleem met de kaart. Gelieve contact op te nemen met de uitgever van deze kaart.
  4. Eerder uitzonderlijk: uw bank ondersteunt geen Maestro betalingen. Momenteel bieden deze banken een online betaling via Maestro aan: ABK Bank, Argenta, AXA Bank, Bank J. Van Breda & C°, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, CBC, Centea, Deutsche Bank, Fintro, ING, KBC, Record Bank en VDK.

Wat gebeurt er na een geweigerde betaling?

Wanneer de betaling geweigerd wordt, gebeurt er niets. Uw bestelling gaat niet door naar de desbetreffende leverancier omdat er niet voldaan werd aan de betalingsvoorwaarden. De eventuele oorzaken van een geweigerde betaling leest u bij de vraag: “Waarom wordt mijn betaling geweigerd?”

Welke banken aanvaarden online betaling via Maestro?

De meeste (grote) banken aanvaarden online betaling via Maestro. We zetten ze even op een rijtje: ABK Bank, Argenta, AXA Bank, Bank J. Van Breda & C°, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, CBC, Centea, Deutsche Bank, Fintro, ING, KBC, Record bank en VDK.

Kan ik betalen via Bancontact/Mister Cash?

De betalingen via een bankkaart gebeuren via Maestro volgens hetzelfde principe als Bancontact/Mister Cash. U merkt in principe geen enkel verschil. Elke betaling zal u elektronisch moeten ondertekenen met uw kaartlezer. Dit is een extra beveiliging tegen kaartfraude omdat u uw identiteit vóór de betaling moet bevestigen.

Zijn alle online transacties beveiligd (via 3D-Secure)?

Ja, veiligheid boven alles. Alle transacties via bankkaart en kredietkaart zijn beveiligd met 3D-Secure. Dat is een extra beveiliging voor elke online betaling via uw bankkaart (Maestro), Visa en MasterCard. Via uw elektronische handtekening (kaartlezer) bewijst u dat u de rechtmatige houder van de kaart bent. Zo gebeurt elke betaling veilig en makkelijk.

U herkent de beveiligde transacties aan de logo’s tijdens het doorlopen van de betaalprocedure: secure transaction, MasterCard SecureCode en Verified by Visa.

Wat is een beveiligde 3D-Secure betaling?

De meeste betalingen die online worden uitgevoerd zijn beveiligd via 3D-Secure, de naam van een specifiek veiligheidsprotocol. Aan de hand van een elektronische handtekening (kaartlezer) en het ingeven van uw persoonlijke pincode bewijst u dat u de rechtmatige houder van de kaart bent. U beslist of de betaling kan doorgaan en u bent er zeker van dat de gegevens van uw kaart beschermd zijn.

Levering

Ik heb online een bestelling geplaatst, wanneer wordt de levering uitgevoerd?

Bij het plaatsen van uw online bestelling heeft u een leveringsdag gekozen. Onze leverancier respecteert deze leveringsvoorwaarden als de betalingswaarborg perfect ontvangen werd.

Om hoe laat wordt mijn levering nu uitgevoerd?

Gezien het hoge aantal leveringen per dag en de automatische verwerking van bestellingen, kunnen we spijtig genoeg geen specifiek uur van levering vermelden. Leveringen worden uitgevoerd in de loop van de vooropgestelde dag, daar mag u op rekenen.

Moet ik thuis zijn bij de levering?

Wanneer de tank niet toegankelijk is voor onze leverancier, vragen wij uw aanwezigheid bij levering. Wanneer de tank toegankelijk is voor onze leverancier, hoeft u niet aanwezig te zijn voor de levering. U vindt de leveringsbon nadien in uw brievenbus terug. Lees hier meer over de levering van stookolie.

Welk merk komt er leveren in mijn gemeente?

De leverancier die komt leveren in uw gemeente hangt af van de regio. Sowieso werken we uitsluitend samen met de bekendste nationale merken en hebben we standaarden met betrekking tot de kwaliteit van de dienstverlening. Ook de kwaliteit van de stookolie voldoet aan alle normen, opgelegd door Fapetro, het Fonds voor de Analyse van Aardolieproducten. Dus uiteindelijk is de kwaliteit van de stookolie overal dezelfde.

Wat gebeurt er bij niet-levering?

Wanneer onze leverancier niet kon leveren (omdat u bv. niet aanwezig was bij verplichte aanwezigheid), zijn wij genoodzaakt de bestelling te annuleren en zullen wij het gereserveerde bedrag van de waarborg vrijgeven. Hierbij wordt € 65 in mindering gebracht om de verplaatsingskost van de desbetreffende leverancier te vergoeden.

Wat gebeurt er wanneer mijn bestelling niet volledig kan geleverd worden?

Wanneer het door u bestelde volume niet geleverd kan worden (omdat bv. de tank vol is), zijn wij genoodzaakt om de geleverde liters te factureren aan de overeengekomen prijs, mits toevoeging van een kleine forfait, om de gemaakte kosten te vergoeden. Deze forfait bedraagt:

  • Indien we minder dan 500 liter hebben kunnen leveren: € 50 inclusief BTW
  • Indien we tussen 501 en 800 liter hebben kunnen leveren: € 25 inclusief BTW

Wanneer de geleverde hoeveelheid 20% of meer afwijkt van de bestelde hoeveelheid, rekenen wij ook een supplement aan van € 50 inclusief BTW. Hiermee willen we bewust misbruik vermijden.

Er is minder geleverd dan ik besteld heb, wat met mijn betaling?

U betaalt uitsluitend voor de effectief geleverde liters. Om die reden werken wij met het principe van “reservatie”. Uw geld wordt geblokkeerd tot de dag waarop wij het correcte bedrag doorsturen naar uw bank. Bestelt u bijvoorbeeld voor € 1.000 en hebben we maar voor € 995 kunnen leveren, dan zal dit laatste bedrag ter betaling worden doorgestuurd naar uw bank. Zo betaalt u het correcte bedrag tot op de liter. Opgelet: de minimale bestelhoeveelheid is 1.000 liter, maar bij levering van een hoeveelheid lager dan 1.000 liter, zijn we genoodzaakt een supplement aan te rekenen:

  • Geleverde hoeveelheid < 500 liter: € 50 inclusief BTW
  • Geleverde hoeveelheid < 800 liter: € 25 inclusief BTW

Wanneer de geleverde hoeveelheid 20% of meer afwijkt van de bestelde hoeveelheid, rekenen wij ook een supplement aan van € 50 inclusief BTW. Hiermee willen we bewust misbruik vermijden.